Kerstpakketten – dat pakt goed uit met de kerst

Elk jaar weer keren ze terug: kerstpakketten. Vanouds was het een traditie die bij boeren speelde. Aan het eind van het jaar beloonden boeren hun knechten voor hun werk met een extraatje. Dat werd een mand met lekkere spulletjes erin. Het idee erachter was dat de knechten met zo’n ‘kerstpakket’ het er even lekker van konden nemen en dat ze het idee kregen dat hun werk gerespecteerd werd. En geven is natuurlijk altijd ook voor de gever een fijn gevoel.

Wat wil je tegenkomen in kerstpakketten?

De boeren zijn inmiddels veranderd in medewerkers van bedrijven en organisaties. Zij zijn aangesteld om de pakketten binnen het bedrijf voor hun rekening te nemen. Een schone, maar ook moeilijke taak. Want je weet natuurlijk zelf wat je graag in een kerstpakket zou willen zien. Maar welke voorkeuren je collega’s allemaal hebben? Daarom heeft bijna elk kerstpakket twee vaststaande zaken: iets te drinken en iets om te snaaien. Hapjes en drankjes, dus. Dat moet ook niet weer te specifiek. Een borrelplankje met kaas en worst lijkt meer gewaardeerd te worden dan een speciale pesto of een potje champignons.

Bestellen op thema of naar eigen wens

Als bedrijf kun je kiezen uit heel veel soorten kerstpakketten. Het borrelpakket werd al genoemd. Er zijn ook pakketten met een landenthema. ‘Koken & Tafelen’ doet het ook goed. Zo’n pakket komt met een grillpan en allerlei lekkere sausjes. En in deze tijd ontbreken de duurzame cadeaudozen ook niet. Er zijn inmiddels zoveel verschillende themapakketten dat er altijd wel iets van je gading bij is. Bestel je genoeg pakketten (meestal vanaf 1000), dan kun je ook gaan voor maatwerk. Je kunt dan tot in de details bepalen hoe je pakketten er van buiten uitziet, en hoe ze van binnen gevuld zijn. Zo kun je voor de gebruikelijke doos kiezen, maar een sierlijk blik of andere verpakking kan net zo goed. De leveranciers van cadeaudozen helpen graag met je ideeën voor zulke, gepersonaliseerde pakketten. Kerstpakketten bijvoorbeeld die qua logo’s, kleurstellingen en andere zaken je bedrijfsimago versterken.

Online kerstpakketten

Je kunt je pakketten ook op een andere manier personaliseren. Door gebruik te maken van online mogelijkheden! Je denkt dan vanuit degene die het kerstpakket krijgt. Een van de online cadeau concepten bestaat uit een zogenaamde giftcard, een mooie coupon met een toegangscode. De medewerker in je organisatie gaat daarmee het internet op en kan dan zelf zijn eigen pakket samenstellen. Jij bepaalt hoe groot dat pakket mag worden. Via een puntensysteem doet de medewerker dát in het mandje waar hij zin in heeft. En rekent vervolgens met de coupon af. Het is een uiterst vriendelijke manier van geven. Want de medewerker krijgt daarna een pakket toegestuurd waarin alleen maar spullen zitten die hij of zij erg waardeert. Bovendien is de keuze enorm en zit er dus altijd iets bij waar je blij van wordt. Dat is vaak iets voor bij de borrel maar kan ook een belevenis zijn: een leuke tegoedbon waardoor je een middagje gratis kunt genieten.

Maak er een feestje van

Aardig om te overdenken: doe meer met je kerstpakketten dan alleen overhandigen. Versterk er eind december nog even je bedrijfscultuur mee. Creëer een sfeervol moment van de zaak. Je kunt het kerstpakket door je medewerkers laten afhalen in een feestelijke entourage. Bouw bijvoorbeeld een gezellig kerstmarkt op in je entreehal. Of richt een zaaltje leuk in voor een kerstborrel en geef een drank geschenk cadeau!